סדנת פסיכודרמה עם חנן שניר 1.12.97

פסיכודרמה פגישה / 1חנן שניר

(נערכה בתאריך 1.12.97

* הבמאי הוא גם מנחה הקבוצה.

* לפעם הבאה כדאי ללמוד מונולוג בעל פה.

בתיאטרון כמו גם בפסיכודרמה חשוב שתהיה הזדהות והרחקה.

סטנסלבסקי דיבר על ההזדהות. השחקן בתפקיד ריאליסטי.

ברכט ריאליסטי. השחקן לא צריך להתרגש ולהזדהות יותר מידי. הוא צריך לחשוב ולפעול. מסתכל על עצמו מבחוץ.

דני דידרו שילב ביניהם. הוא אמר שהשחקן צריך גם להזדהות עם התפקיד וגם להסתכל על עצמו מבחוץ.

הפסיכודרמה מאפשרת חזרה )rehearsal(לקראת מה שאני רוצה שיקרה בחיים.

גם בתיאטרון וגם בפסיכודרמה הכל אפשר לעשות שוב.

זהו מקום שניתן לחוש, ולהסתכל על מה שקורה.

עקומת הולנדר

בתחילה יש חימום של כל הקבוצה.

אחר כך הפרוטגוניס יוצא מהקבוצה ויוצר את התמונה הראשונה

תמונה הראשונה בימוי של מקום עריכת קונקרטיזציה על מנת לתת לפרוטגוניס לשחק בסיטואציה ובזמן הרצוי לה.

תמונה שנייה, שלישית

ככל שתמונה יותר קונקרטיט המשתתף ניכנס יותר לתפקיד שלו.

שיא, קתרזיס

(קתרסיס: ניקוי המעיים, התרוקנות).

אחרי זה יש תהליך הטיהור, חוויה מתקנת שינוי התנהגות.

חוויה מתקנת: מתקנים את התחושה שיש לגבי הוויה הזאת.

התחלקות, שיתוף, הגיבור חוזר לקבוצה.

בשיתוף חשוב שלא לתת ביקורת וכל מי שעושה שיתוף מדבר בגוף ראשון, ומדבר לפורטגוניס.

* תפקיד הבמאי הוא להגן על המשתתפים בקבוצה.

ברוב המקרים שהפרוטגוניס בוחר אתי המשתתפים שיעזרו לו שיש לו פנימית טובה.

כפיל: נעמד מאחורי הפרוטגוניס או משתתפים אחרים ומדבר בשמו. מותר לדמות לקחת את מה שהוא אומר ולא לקחת.

מראה: משהו שמשחק במקום הפרוטגוניס את הסצינה והפרוטגוניס רואה את עצמו מבחוץ, והוא הופך להיות הבמאי.


חימום:

.1חלוקה לזוגות, יושבים אחד מול השני וכיסא ריק אשר יוצר תחושה של מעגל.

.2בוחרים דמות בחיים שיש איתה אנרגיה וכול אחד מדבר אליה בתורו. (בחרתי במזל)

.3אני מדבר לדמות (למזל). המשתתף השני מדבר אל הדמות שלו.

.4הדמות מדבר אליי (מזל מדברת אליי).

התכנסות ועבודה של מי שרוצה לעבוד.

דיבור הדמות אל הכיסא הריק. והיתה עבודה והנחיה של חנן.