הגייה ודיקציה שעור ראשון/ רחל הוכמן
)נערך בתאריך .(3/12/97
.1
א. כל אחד בחר איזה שהוא משפט בסבב.
ב. כל אחד שאל את השני לידו במעגל )ישבנו בחצי עיגול(, את זה שיושב לימינו את המשפט שלו )ללא קשר
לתוכן שלו(,
)לדוגמא: נניח שהמשפט הוא אני מרגיש טוב עכשיו. אז שלב ב: אני מרגיש טוב עכשיו ?(.
ג. הראשון שואל את השני ) זה שמימינו(, את המשפט שלו, השני עונה לו כתשובה את המשפט שהוא בחר ב -1א.
אחר כך השני שואל את השלישי את אותו המשפט שהוא בחר, והשלישי עונה לו, את המשפט שהוא )השלישי
בחר(.
* רחל אמרה שגם בדיבור יש טעינה, ויש פריקה, כלומר יש עליה למעלה, ויש ירידה למטה בדיבור.
.2
מישהו אומר משפט )משפט חדש שהוא בחר(, הוא אומר את המשפט שלו לשני, השני חוזר על הניגון שהראשון
אמר את המשפט שלו בלה לה לה.
.3
שמים את היד במאונך לפה, ויורדים איתה לכיוון החזה ואחר כך עולים איתה לכיוון המצח. כל זה נעשה תוך כדי
השמעת קול, מהצליל הרגיל שלי )יש למצוא את הצליל הרגיל שאני מדבר(, ויורד למטה, ואחר כך עולה שוב
לצליל הרגיל שאני מדבר ועולה אתו לכיוון המצח בליווי היד(.
.4
הראשון אומר משפט )חדש(.
השני אומר את המשפט שלו ) של השני(, אבל באותה עוצמה של הראשון, הדגש כאן הוא על העוצמה.
* רחל העירה שבהגיית אמירת "ה", היא הגייה שמגיעה מאוד עמוק ולפי דעתה מי שלא מסוגל להגיד את ה"ה"
אז יש לו בעיה רגשית.
יומן מספר: התחושה היתה שזוהי הפעם הראשונה שאני מבחין בין א לבין ה.
עכשיו אני ניזכר במורה גילה )נדמה לי כיתה ד-ו( ובעמוס שהיא הדגימה עליו את האותיות הגרוניות. ואני גם אז
לא הבנתי את ההבדל בין א לח.
* באופן אישי רחל אמרה לי לגבי הבעיה שיש לי לבטא את האות צ זה להגיד אותה בחיריק. ואז היא תצא
בצורה שאני ארצה שהיא תצא לי.
.5
לוקחים את המשפט:
"בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ. והארץ היתה תוהו ובהו, וחושך על פני תהום."
א. דגש על לבטא כל מילה בנפרד. וכן על לבטא בצמידות את- השמים, ואת הארץ.
ב. דגש על ביטוי נכון של האות א, ושל האות ה.
ג. מנסים להגיד את המשפט בניגון המתאים לאופי המילים.
כלומר:
המילה בראשית, תאמר גובה הדיבור הרגיל.
המילה ברא, כנ"ל.
אלוהים, יאמר יותר גבוה מהרגיל כאילו שזה מעלינו.
את השמיים, כנ"ל.
ואת הארץ, בגובה הדיבור הרגיל.
והארץ היתה, כנ"ל.
תוהו ובהו, יאמר בגובה עולה ויורד.
וחושך על פני, בגובה הדיבור הרגיל.
תהום, יאמר בצורה נמוכה.
עבודה בית
.1
לקחת את הסיפור העורב והשועל שדנו בו בג'אנרים של סיפורי ילדים.
ללמוד את המשפטים לפי שמשפט אחד שאלה, משפט שני תשובה.
.2
להתאמן על תרגיל שלוש, עם היד גבוה נמוך.
.3לקחת את משפט "בראשית" ולהתאמן עליו לפני מה שעשינו בתרגילים.
.4לחזור על המשפט בראשית רק עם התנועות. eeit aa eoei...